Valitettavan usein hankinnat nähdään vain pakollisena kulueränä, vaikka todellisuudessa kyse ei olekaan vain pakollisten ostotarpeiden tyydyttämisestä. On sitten kyse pienestä yrityksestä tai suuremmasta organisaatiosta, se mitä hankitaan määrittää pitkälti sen Mitä, Miten ja Missä asiakkaille palveluita tuotetaan.
Laadukas asiakaskokemus jos mikä on jokaisen yrityksen menestyksen salaisuus. Minkälaisia osa-kokonaisuuksia sekä minkälaisilla ehdoilla palvelun tuottamiseen tarvittavia tuotteita ja palveluita hankitaan, määrittää myös tarjottavien palveluiden laadun.
Ammattimaisen hankinnan avustuksella saatava ajantasainen tietous markkinatarjonnasta sekä erilaisista vaihtoehtoisista tavoista saavuttaa haluttu lopputulos auttaa yritystä parantamaan myös asiakkaiden myönteistä kokemusta.
Se mitä hankitaan määrittää pitkälti sen Mitä, Miten ja Missä asiakkaille palveluita tuotetaan.
Oikein toteutettu hankinta tukee myös liiketoiminnan tuloksellisuutta parempien ostohintojen ja sopimusehtojen sekä oikeiden, oikea-aikaisten ja laadukkaiden tuotteiden avulla. Parhaimmillaan hankinta tuo yritykselle merkittävää kilpailuetua.
Toisaalta huonosti tehty hankinta voi lyödä kapuloita kehityksen rattaisiin. Ratkaisu mikä hankittiin, ei todellisuudessa tuekaan liiketoiminnan tarpeita tai sen päivitys tuo saatavaa hyötyä suuremmat kustannukset.
Aktiivisella toimittajayhteistyöllä ja sopimushallinnalla hankinta auttaa yritystä varautumaan mahdollisiin muutoksiin toimittajien ja heidän alihankkijoidensa toiminnassa, madaltaen siten liiketoimintaan liittyviä riskitekijöitä.
Ammattimainen hankinta
Ajatusten takana
Maria Saari
CEO, Y-Hankinta Oy
Intohimoinen hankinta-alan ammattilainen.
Väsymätön vaihtoehtojen kartoittaja ja sopimusehtojen tulkitsija. Harrasteena rakentaminen ja remontointi sekä verstaalla uusien huonekalujen visiointi.